Onderzoek gemeentelijke chatbots 2025 (details)

Geen enkele chatbot voldoet aan de toegankelijkheidseisen die de overheid stelt aan websites en webapplicaties. Ook geven ze geen of geen relevant of inhoudelijk kloppend antwoord op eenvoudige vragen. Hun scope is zeer beperkt: ze richten zich voornamelijk op producten en diensten van gemeenten, niet op communicatieonderwerpen. We vonden 1 datalek. Het verschil tussen een gescripte chatbot of een AI-chatbot is nagenoeg niet merkbaar. In dit onderzoek ligt de focus op wat de bezoeker ervaart met de chatbot. Dit is een handmatig onderzoek. We werken zonder gebruik van AI.
Meer informatie over dit onderzoek is gepubliceerd op:

Publicatiedatum: 19 juni 2025
Bijgewerkt: 21 juni 2025.

Over dit onderzoek

Wij hebben tussen 1 mei 2025 en 2 juni 2025 de chatbots op de hoofdwebsites van gemeenten onderzocht. We hebben ze enkele vragen gesteld en we hebben de digitale toegankelijkheid gemeten.

4 korte vragen

Zodra de chatbot uitnodigt tot een conversatie, zijn we hierop ingegaan. In veel gevallen kapte de chatbot het gesprek zelf af.

Voorbeeld van de verwelkoming door een chatbot:

Hallo, ik ben Bot, de chatbot van de gemeente.
Denk aan je privacy, deel geen persoonlijke gegevens.
Waar kan ik je mee helpen? Korte vragen begrijp ik het best.
Typ hier je vraag.

Wij stelden de volgende 4 vragen aan de chatbot van gemeenten.

  1. Zijn jullie aanstaande maandag open? Deze vraag stelden we de vrijdag voor Bevrijdingsdag. We wilden hiermee kwaliteit en relevantie en begrip context onderzoeken. Door dezelfde vraag op vrijdag voor Pinkstermaandag te vragen, testten we het lerend vermogen.
  2. Heb ik een paspoort nodig als ik naar Spanje ga? We waren benieuwd of we ook de optie voor een ID-kaart zouden krijgen en hoe dat wordt geformuleerd. Deze vraag is ook eenvoudig te toetsen op correcte inhoud. Maar gaat ook uit van context van degene die de vraag stelt.
  3. Krijgen we een asielzoekerscentrum in de gemeente? We waren benieuwd hoe de bot hierop reageert. We wilden weten welke informatie volgt en of de bot een antwoord 'mag' formuleren op basis van beschikbare content of dat er een gescript antwoord volgt.
  4. Kan ik kwijtschelding krijgen? Deze vraag gaat over een gemeentelijke dienst, maar het antwoord is niet altijd op de website te vinden. We waren ook benieuwd of mensen worden doorverwezen en naar wie en op welke manier. Deze vraag is ook eenvoudig te toetsen op inhoud, er is maar 1 goed antwoord mogelijk.

Toegankelijkheid

Overheden moeten al sinds 2008 werken aan digitale toegankelijkheid. Sinds 1 juli 2018 is dit voor overheden verplicht via het besluit digitale toegankelijkheid overheid. Sinds 1 juli 2023 is dit geregeld via de Wet digitale overheid. Toegankelijkheid geldt voor de hele website van een overheidsinstantie, inclusief alle toevoegingen zoals applicaties. En dus ook de chatbot. We hebben 15 meetpunten genomen en daarmee de chatbot bij elke gemeente gecontroleerd. Als een meetpunt op 1 of meerdere plekken onvoldoende scoort, hebben we dat als 1 toegankelijkheidsprobleem aangemerkt. Een greep uit de meetpunten:

Dit is een quickscan. Wil je precies weten wat de toegankelijkheidsproblemen van jouw chatbot is? Laat dan een volledig onderzoek uitvoeren.

Chatbots komen en gaan

Tijdens de onderzoeksperiode gingen chatbots nog wel eens offline. Soms omdat chatbots zich ook aan kantoortijden houden. En soms was de chatbot een tijdje uit de lucht (vakantie?). Sommige chatbots hebben we helemaal niet meer teruggezien (met pensioen?). In ons onderzoek hebben we geprobeerd zoveel mogelijk meetgegevens over elke chatbot te verzamelen. We hebben ons niet beziggehouden met de achterliggende techniek van de chatbot.

Chatbots in opleiding

Een aantal chatbots zitten nog in de experimenteerfase. Die geven aan dat ze nog in opleiding zijn. Wij zien dat dit in de praktijk veel problemen oplevert bij de gebruiker. We raden daarom ook aan om experimenten in een laboratorium te doen en niet in een live-omgeving.

Uitkomst chatbotonderzoek

In onderstaand overzicht staan alleen de 36 chatbots die we volledig hebben kunnen onderzoeken. Verder hebben we gekeken of gemeenten hun chatbot hebben opgenomen in het algoritmeregister. De VNG heeft geld beschikbaar gesteld voor een aantal initiatieven, die staan in de laatste kolom van de tabel.

Gemeente Chatbotnaam V1 V2 V3 V4 Score 4 vragen Toegankelijkheids­problemen Algoritmeregister Subsidie
AlblasserdamGem000007ja
AmersfoortGem000006ja
Bergen NHBerend000004
DoetinchemDo001124aanwezig
DordrechtGem000005ja
DrutenRobin011025aanwezig
Geldrop-MierloGem001017ja
GennepEllen010-106aanwezig
GoesGuus0100111aanwezig
Gooise MerenGem000006aanwezigja
GorinchemBliekbot000-1-14
HeilooWilli000006
Hendrik-Ido-AmbachtGem000006ja
HeusdenGem000007ja
HillegomGem000007aanwezigja
Hollands KroonSophie-10-10-26
LisseGem000007aanwezigja
MedemblikMik000006
MeierijstadGem000008ja
MontferlandMai-110-1-111aanwezigja
Nuenen, Gerwen en NederwettenGem000007ja
OosterhoutOosterhout-1000-18
Pijnacker-NootdorpGem000007ja
RoerdalenJoost-111017
RoermondGem000007ja
RoosendaalGem000007aanwezigja
RotterdamGem000009aanwezigja
Sliedrechtmdw000005ja
Son en BreugelGem000007ja
TeylingenGem000007aanwezigja
TilburgGem000007aanwezigja
UitgeestDorre000006
UtrechtGem000007aanwezigja
VelsenGem000007aanwezigja
WijchenRobin011026aanwezig
ZwijndrechtGem-10-10-26ja

Bron: 200 OK, 18-06-2025

Chatsoftware

Gemeenten gebruiken een chatbot, live chats met echte personen of een combinatie van de twee.

Gebruikte software

Gebruikte software Aantal gemeenten

Spotler

26 gemeenten

Virtuele Gemeente Assistent

22 gemeenten

Coosto

4 gemeenten

watermelon

3 gemeenten

Parley

2 gemeenten

6x overige chatsoftware

6 gemeenten
Bron: 200 OK, 4-06-2025

Buiten het onderzoek

Een aantal chatbots waren tijdens ons onderzoek offline. Sommige chatbots vielen buiten de onderwerpen waar wij vragen over stelden. Deze staan hieronder.

Gemeente Chatbot Chatbotnaam Chat met mensen Bijzonderheden
AmsterdamjaAmsterdamjaniet (meer) online
Capelle aan den IJsseljaIJsselAssistalleen voor WMO
Coevordenjaalleen voor Woo
DeventerjaDevieniet (meer) online
Echt-SusterenjaJoost
Eindhoven?Gemjaniet (meer) online
Gemert-Bakel?mdwjaniet (meer) online
LochemjaJochemniet (meer) online
Moerdijk?mdwjaniet (meer) online
VeenendaaljaBoniet (meer) online
VeerejaOmgevingsbotalleen voor Omgevingswet
West BetuwejaGemniet (meer) online
ZeistjaZenziniet (meer) online
Zevenaar?Sofiejaniet (meer) online

Bron: 200 OK, 18-06-2025